woensdag 2 november 2016

Jubileumcongres D66 50 jaar

Het 50 jarig bestaan van D66 is een mooie gelegenheid voor de fractie van D66 om naar een partijcongres te gaan. Twee dagen, 29 en 30 oktober, had men ervoor belegd in de RAI. Het thema: Kansen voor iedereen.

Op zaterdag  werd het nieuwe verkiezingsprogramma geïntroduceerd en daarbij werden alle ingekomen amendementen behandeld. Zoals gebruikelijk werd dat een vrolijke chaos. Op zondag werd het definitief vastgestelde nieuwe programma officieel aan Pechtold overhandigd.

Pia Dijkstra introduceerde op zondagochtend de sprekers van dat dagdeel. Prominenten als Thom de Graaf, fractievoorzitter eerste kamer en partijvoorzitter Letty Demmers deden hun woordje.
Na de lunch was er een prachtig optreden van Birgitte Nyborg uit het toneelstuk “Borgen”.
Jörgen Raymann gaf een mooie inkijk in de diversiteit van de Nederlandse samenleving. We kregen een inspirerende presentatie van Jan Terlouw over de noodzaak goed voor de natuur en de aarde te zorgen. Paulien Cornelisse nam op kritische wijze de verkiezingsleuzen van D66 door de jaren op hak.

En natuurlijk: Pechtold  sloot het jubileumcongres af. Hij benadrukte de urgentie de democratie steeds dichter bij de mensen te brengen. Juist nu kan de democratie op die manier het vertrouwen in de politiek terugbrengen. Hij aarzelde verder niet om duidelijk te maken dat hij de volgende regeringsperiode “het torentje” niet zou schuwen, als dat op zijn pad zou komen.