Auto voorlopig onmisbaar

Een auto zorgt voor bewegingsvrijheid

De auto is op dit moment in onze gemeente onmisbaar. Het is niet voor niets dat Nieuwkoop het hoogst scoort binnen de regio waar het gaat om 17-jarigen die hun rijbewijs halen. Een rijbewijs geeft bewegingsruimte. In de toekomst maken nieuwe vervoersopties eigen autobezit hopelijk minder noodzakelijk. Auto’s nemen veel kostbare ruimte op wegen, maar vooral ook door de noodzakelijke parkeervoorzieningen. Zover is het nu nog niet.

De auto wordt duurzaam

Auto’s zullen steeds vaker rijden op duurzame energie, waarbij elektrisch rijden voor de middellange termijn het meest kansrijk lijkt. D66 wil een doordachte infrastructuur voor het parkeren en opladen van deze elektrische auto’s. Het plaatsen van laadpalen op individuele aanvraag is voor de aantallen van de nabije toekomst geen werkbare oplossing meer. Op verschillende plaatsen in Nederland en het buitenland wordt geëxperimenteerd met het gebruik van lantaarnpalen als oplaadpunten voor elektrisch vervoer. D66 wil die optie ook in Nieuwkoop uitproberen en indien succesvol in nieuwe woonwijken standaard toepassen.

Het volledige verkiezingsprogramma van D66 Nieuwkoop staat hier