Gezond opgroeien

Gezond opgroeien – een goed begin is het halve werk.  De overheid schept randvoorwaarden voor het gezond opgroeien van alle kinderen met jeugdgezondheidszorg en vaccinatieprogramma’s. Gemeenten spelen daarin een belangrijke rol via de GGD.

Naast de GGD zijn en diverse andere partijen die beschikbaar zijn voor hulp en advies aan gezinnen en jongeren: jeugd- en jongerenwerk, HALT, politie en de partijen die jeugdhulp verlenen. Het herkennen van problemen en risico’s is daarbij belangrijk, maar voorkomen is beter. Er is nog veel meer aandacht nodig voor de factoren die kinderen sterker maken: een goed opvoedklimaat, met waardering van de talenten die kinderen hebben, ruimte om te spelen en te ontdekken, toegang tot sportvoorzieningen, tot boeken, tot muziekonderwijs, met ruimte voor jongeren om gehoord te worden en om invloed te hebben.

D66 wil door met het investeren in voorzieningen die kinderen sterker maken, naast behoud van het vangnet van de zorgvoorzieningen.

Het volledige verkiezingsprogramma van D66 Nieuwkoop vindt u hier