Meer ruimte voor de fiets

Nederland is nog steeds een fietsland

We fietsen naar school, naar ons werk, om te sporten en voor ons plezier. Fietsers zijn kwetsbaar in het verkeer en tussen fietsers bestaan grote verschillen in fietsvaardigheid en snelheid. De veiligheid van fietsende kinderen, jongeren, fietsers met beperkingen en ouderen verdient continue aandacht. Onoverzichtelijke situaties moeten aangepakt worden, obstakels goed te passeren.

Maar fietsen verandert ook

De ideeën over verkeersveiligheid blijven in ontwikkeling. Fietsstraten en/of wegen waar de auto te gast is vinden wij mooie innovaties. Het toenemend gebruik van (high-speed) elektrische fietsen voor woon-werkverkeer voor afstanden van enkele kilometers tot 20-30 kilometer is een winstpunt vanuit duurzaamheidsoptiek, maar ook dat moet wel veilig zijn.

Update fietsnetwerk

Het fietsnetwerk in onze gemeente moet met al deze aandachtspunten opnieuw goed onder de loep genomen worden. Een analyse van verschillende fietsbehoeften en vereiste veiligheid moet de basis zijn onder een toekomstgericht verbeterplan voor het fietsnetwerk in onze gemeente.

Het volledige verkiezingsprogramma van D66 Nieuwkoop staat hier