Regionale samenwerking

We kunnen veel zelf, maar niet alles

Nieuwkoop is een sterke en financieel gezonde gemeente met een mooie schaal om benaderbaar en herkenbaar te blijven voor inwoners. Sommige taken zijn echter te complex, te duur of komen te weinig voor om alleen te organiseren. Voor dergelijke
taken werkt de gemeente samen in gemeenschappelijke regelingen of andere regionale samenwerkingsverbanden. Voor de gemeenteraad is het soms ingewikkeld om goed zicht te houden op de ontwikkelingen in deze samenwerkingsverbanden.

Samenwerkingsverbanden moeten wel bij ons passen
D66 houdt de logica van de samenwerkingsstructuren in de gaten. Het samenwerken voor meerdere onderwerpen in dezelfde regio is vaak een voordeel, maar mag niet leiden tot blikvernauwing. De gemeente Nieuwkoop ligt aan de buitengrens van de provincie en ook altijd aan de buitengrens van samenwerkingsverbanden. Wij moeten aandacht houden voor de werkelijke leefwereld van onze inwoners en samenwerken op een manier die daar het meest bij aansluit.

Het volledige verkiezingsprogramma van D66 Nieuwkoop staat hier