Schiphol

Schiphol heeft voor- en nadelen voor onze gemeente

Nieuwkoop heeft al langer een dubbelhartige relatie met Schiphol. De nabijheid van het vliegveld zorgt voor arbeidsplaatsen en economische kansen voor bedrijven, maar het steeds verder toenemend aantal vluchten zorgt ook voor geluidsoverlast.

De balans is zoek

D66 is van mening dat de balans tussen zoet en zuur verstoord is en is daarom blij met de alliantie van Groene Hart gemeenten die op initiatief uit Nieuwkoop is ontstaan en die aandacht vraagt voor de balans tussen de economische waarde van Schiphol en het belang van behoud van stilte en rust. D66 is een partij die waarde hecht aan het nakomen van afspraken. Wij verwachten van grote bedrijven een bewustzijn van maatschappelijke verantwoordelijkheid. Zeker van een bedrijf waarin ook overheden participeren. Wij verwachten daarom van een partij als Schiphol dat zij zich een voorbeeld tonen en de afspraken over aantallen vluchten en geluidsoverlast respecteren.

Samenwerking binnen D66

Wij onderhouden over de toekomst van Schiphol contact met onze partijgenoten in de provinciale en zullen er samen op aandringen dat er op afzienbare termijn een doordachte visie wordt ontwikkeld op Schiphol en de toekomst van internationaal transport. Met aandacht voor relevante innovaties in zowel het vliegverkeer als het snelle spoor en ontwikkelingen die mogelijk in aantocht zijn zoals bijvoorbeeld de hyperloop.