Toegang tot sport, cultuur en speelruimte voor elk kind

De mogelijkheid om te spelen, te lezen, te sporten, muzikaal of creatief bezig te zijn geven kinderen kansen om gezond op te groeien en kinderen en volwassenen de mogelijkheid om hun interesses en talenten verder te ontdekken en ontwikkelen. Daar moeten overheid, inwoners en maatschappelijke organisaties zich samen voor inspannen. Het gemeentelijk subsidiebeleid moet gericht zijn op de ondersteuning van een breed aanbod aan verenigingen en activiteiten. Via het jeugdsportfonds en het jeugdcultuurfonds wordt ook aan kinderen uit gezinnen met beperkte financiële middelen de kans gegeven om mee te doen en zich breed te ontwikkelen. Speelterreinen en trapveldjes zijn belangrijk voor de lichamelijke en sociale ontwikkeling van kinderen en jongeren. In de discussie over de betaalbaarheid en het behoud van sporthallen en sportvoorzieningen moet bereikbaarheid van sport voor kinderen een belangrijke rol spelen. Zij kunnen niet zomaar een dorp verderop om naar hun sportclub te gaan. D66 wil de bestaande sporthallen open houden. Kostenbesparingen moeten niet gevonden worden in het sluiten van sportvoorzieningen, maar door het slimmer en goedkoper organiseren van het beheer. Ook kan gekeken worden naar een breder gebruik van kantines bij de sporthallen, bijvoorbeeld voor flexwerken.

Het volledige verkiezingsprogramma van D66 Nieuwkoop vindt u hier